ABOUT

About People, Planet en Profit

Leestijd: 2 minuten

Enkele jaren geleden las ik het boek van Eric Smit over de strijd van Paul Polman – destijds CEO van Unilever – om Unilever te transformeren tot een meer duurzaam en maatschappelijk verantwoord bedrijf. Paul Polman geloofde sterk in de juiste balans tussen “People, Planet, Profit”. Door dit concept te omarmen hoopte hij om de balans tussen duurzaamheid, persoonlijke ontwikkeling en winstgevendheid in evenwicht te brengen. Bedrijven moeten zich niet alleen focussen op winst (profit), maar ook op de belangen van mensen (people) en de planeet (planet).

Voor mij was het een interessante ‘eye opener’ dat ‘profit’ in dienst kan (of moet?) staan om doelstellingen met betrekking tot ‘people’ en ‘planet’ te bewerkstelligen. Als kind uit de jaren 80 en 90, opgroeiend in een wereld vol grenzeloze vooruitgang en groei, lag mijn focus van oudsher meer op ‘profit’ dan op de ‘people’ en ‘planet’. Door ouder te worden – in levensjaren en door het krijgen van kinderen – was deze gedachte voor mij niet langer houdbaar en verschoof mijn focus; ‘geld verdienen’ is geen doel op zich.

De drie pijlers, People, Planet en Profit, had ik ook in mijn hoofd bij de oprichting van About Tomorrow.

De 3 P’s vertaalt naar About Tomorrow houden in:

  1. Ik doe iets waar ik goed in ben en waarbij ik plezier heb in het werk; onder andere veel persoonlijk contact en meedenken met organisaties op strategisch niveau;
  2. Ik ben me bewust van onze maatschappelijke impact; (zelf)kritisch over de impact die we hebben op mijn core werkzaamheden – bijvoorbeeld op het gebied van diversiteit – en hier ook stelling in durven te nemen. Maar ook vrijwilligerswerk op het gebied van sollicitatietraining aan jongeren en een percentage van de winst doneren aan groene goede doelen;
  3. Ik verdien geld door het leveren van goed werk waarmee ik het dagelijkse leven kan bekostigen en er ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling, plezier en een maatschappelijke bijdrage.

Juist de balans vinden tussen deze drie pijlers is moeilijk. In mijn ogen is er geen duidelijk antwoord om de perfecte balans te bereiken. Het is een zoektocht. Zoals Churchill al zei: ‘perfection is the enemy of progress’. Ik verwacht dan ook niet van al mijn gesprekspartners dat zij een uitgekristalliseerde visie hierop hebben. Maar ik verwacht wel dat mijn relaties dat zij een bredere visie hebben dan ‘geld verdienen’.

ABOUT TOMORROW

START TODAY.

Wil jij meer weten hoe wij je helpen in het vinden van de leider die jouw digitale ambities realiseert? Je kunt mailen naar contact@abouttomorrow.nl of nog sneller, bel of whatsapp ons op +316 5191 8146.

Bel +316 5191 8146 Mail Ruud

Whatsapp button